tiistai 27. elokuuta 2013

You cannot buy happiness, but you can buy food


Kuolen ranskalaisten keittopatojen ääreen, jos en ylipainoon niin sitten tukehdun kuolaani. Ahahah hilpee aloitus.

Sunnuntaina päivällä meidät oltiin kutsuttu syömään hostäidin ystävän Françoisen kotiin. Ruoka oli Bretagnelainen erikoisuus, les galettes bretonnes. Ne on Ranskassa muuallakin syötäviä lettuja, crêpes, mutta ne vaan tehdään tummemmista erikoisjauhoista, tai ainakin niin ymmärsin. Anyway, hyviä oli ainakin! Lettuihin laitettiin sisälle oman maun mukaan kinkkua, kananmunaa, sardiinitahnaa, pekonia ja tottakai juustoa.

Lounaaseen kuului (tietysti) jälkiruoka, vaaleasta lettutaikinasta tehtyjä lettuja, joissa oli karamellitahnaa/siirappia/mitälie sisässä. Halleluuuuuuja ne vasta oli hyviä, en ees muista kuinka monta söin.








Tänään oltiin sitten hostäidin kanssa shoppailemassa paikallisessa supermarketissa. Se oli aika samanlainen kuin joku perus sittari tai Prisma Suomessa, siellä vaan oli kaksi kertaa enemmän ruokaa ja vähemmän muuta tavaraa. Liha-, kala- ja juustotiskit oli todella runsaat, Ranskassa kun ollaan.





Nutellaa ja suklaata ainakin löytyy... :D




Koska ranskalainen keittiö on mitä on, oon päättänyt ottaa itselleni yksinkertaisen säännön täksi vuodeksi: if you want it, eat it. Turha murehtia vaihtarikiloista ja laskea kaloreita. Mieluummin syön täällä hyvin ja urheilen vähän enemmän, jos pari kiloa tarttuu matkaan niin laihdutan sitten kun pääsen takaisin kotiin.

6 kommenttia:

  1. Molemmat tätisi taisivat aikoinaan kehittää itseluottamustaan reilulla kymmenellä kilolla. Olet herkullisella tiellä:D. <3! Liisa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ahahah! joo saa nähdä millaset kilot mulla tulee matkalaukkujen lisäks mukana suomeen... :D

      Poista
  2. jos saat mahollisuuden, nii suosittelen maistamaan vaaleita crepejä sokerilla ja sitruunamehulla! kun ite olin ranskassa, se oli mun kaverin perheen lemppari ja itellekki muodostu lemppariks kun lopulta maistoin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. itseasiassa maistoin niitä sattumalta monta vuotta sitten lomamatkalla pariisissa, ja toi se on ollu siitä lähtien mun lemppari! niin osasin täällä pyytää sitä toisella jälkkärikierroksella ;) mut oon samaa mieltä, se on ehdottomasti paras!

      Poista
  3. Galettet on joo ihan hyviä, mutta galette-saucisse oli mun mielestä jotain aivan hirveetä :D Se on siis pelkkä galette, jonka sisällä on paistettu nakki, mahdollisesti ketsupilla ja/tai sinapilla.
    Mä olin viime vuonna kesävaihdossa Bretagnessa ja tuli kyllä crêppejä syötyä aika kiitettävästi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aijaa ohoh täytyy kattoo jos osuu tollaisa munkin kohalle, maistan varovasti :D

      Poista